Algemene Voorwaarden LiChiq Staff

 

Artikel 1       Definities

Opdrachtnemer: LiChiq Staff, feitelijk gevestigd aan Raadhuisstraat 48, 6129 CE te Urmond, ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te Roermond, onder nummer 60160926 met BTW nummer NL001794035B87.

Opdrachtgever: De wederpartij van opdrachtnemer met wie opdrachtnemer een rechtsverhouding aangaat.

Opdrachtuitvoerder: De persoon of personen welke door opdrachtnemer worden voorgedragen en/of bemiddeld naar opdrachtgever ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden of het geven van adviezen.

Partijen: Opdrachtnemer en opdrachtgever.

Producten/diensten: Werving & Selectie, Detacheren, Uitzenden, ZZP, Payrolling, Outplacement, Persoonlijke Profiel Analyse (PPA).

Opdracht: Een overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarbij opdrachtnemer zich jegens opdrachtgever inspant een opdrachtuitvoerder voor te dragen en/of te bemiddelen naar opdrachtgever ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden of het geven van adviezen.

NBBU CAO: De cao voor uitzendkrachten die geldt voor uitzendondernemingen die als lid zijn aangesloten bij de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU).

 

Artikel 2       Toepasselijkheid

1. Deze Algemene Voorwaarden gelden voor alle opdrachten, aanbiedingen, leveranties, overeenkomsten, uitvoeringen en overige verbintenissen, welke direct of indirect verband houden met de werkzaamheden en andere ondernemingsactiviteiten van opdrachtnemer en haar productgroepen, voor zover tussen partijen niet uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen. Voor zover de opdrachtgever in zijn aanvaarding zou verwijzen naar andere voorwaarden, wordt de toepasselijkheid daarvan uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2. Indien enige bepaling in de Algemene Voorwaarden nietig dan wel niet rechtsgeldig mocht blijken te zijn, zullen de overige bepalingen nog van kracht blijven. Partijen zullen dan in overleg treden teneinde tot een vervangende regeling te komen. De bepalingen die niet rechtsgeldig zijn of rechtens niet kunnen worden toegepast, zullen worden vervangen door bepalingen die zoveel mogelijk aansluiten bij de strekking van de te vervangen bepalingen.

3. Van deze Algemene Voorwaarden afwijkende bedingen en wijzigingen in overeenkomsten zijn uitsluitend rechtsgeldig indien en voor zover opdrachtnemer die afwijking of wijziging schriftelijk heeft bevestigd. 

4. In het geval van op –en aanmerkingen op deze Algemene Voorwaarden of de uitvoering hiervan, kunt u te allen tijde een email sturen naar info@lichiq.nl.

 

Artikel 3       Aanbiedingen en offertes

1. Offertes/aanbiedingen van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten daarbij alle essentiële informatie voor de opzet en uitvoering van de opdracht heeft verstrekt.

2. Alle door opdrachtnemer uitgebrachte offertes/aanbiedingen zijn vrijblijvend. Offertes/aanbiedingen hebben, tenzij anders aangegeven, een geldigheidsduur van 1 (zegge: één) maand. Zolang de aanbieding niet tot een opdracht heeft geleid, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor de capaciteit elders in te zetten.

3. Een opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever komt in beginsel tot stand nadat opdrachtnemer een aanbod/aanbieding heeft gedaan en opdrachtgever deze heeft aanvaard.

4. Aanvaarding van de offerte/aanbieding en eventuele wijzigingen geschiedt door een schriftelijke of een andere, als betrouwbaar te beoordelen, bevestiging van opdrachtgever (via mail). 

5. Een opdracht tussen opdrachtnemer en opdrachtgever wordt als gestart beschouwd indien de opdrachtgever een door opdrachtnemer geïntroduceerde opdrachtuitvoerder uitnodigt of indien opdrachtnemer een begin met de uitvoering van de opdracht heeft gemaakt.

6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

7. De prijzen in de genoemde offertes/aanbiedingen zijn exclusief omzetbelasting, en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.


Artikel 4       Uitvoering van de opdracht/overeenkomst

1. In de opdracht die wordt aangegaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waarbij opdrachtnemer zich jegens opdrachtgever inspant een opdrachtuitvoerder voor te dragen en/of te bemiddelen naar opdrachtgever ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden of het geven van adviezen, wordt gewerkt op basis van no cure no pay. Vooraf wordt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer besproken of het tijdelijke inhuur of Werving & Selectie betreft. Bij tijdelijke inhuur kan opdrachtgever kiezen uit uitzenden, detacheren of ZZP. Tevens wordt besproken hoeveel uur en hoelang opdrachtgever een opdrachtuitvoerder wil inhuren en of opdrachtgever de intentie heeft opdrachtuitvoerder na de inhuurperiode in vaste dienst te nemen of dat opdrachtgever alleen tijdelijk een opdrachtuitvoerder nodig heeft.

2. De opdrachtgever verbindt zich om opdrachtnemer de volle gelegenheid te geven tot het bij voortduring kunnen uitvoeren en voltooien van de verstrekte opdracht. Tevens verbindt opdrachtgever zich om alle gegevens te verstrekken welke noodzakelijk zijn ter uitvoering van de opdracht. 

3. Opdrachtnemer is gerechtigd om derden in te schakelen bij de uitvoering van de opdracht waarbij deze Algemene Voorwaarden onverminderd van kracht zijn. 

4. De door opdrachtnemer aan opdrachtgever ter beschikking gestelde opdrachtuitvoerders werken onder leiding en toezicht van opdrachtgever. De opdrachtnemer draagt hierdoor nimmer enige werkgeversaansprakelijkheid jegens de werknemer, noch enige aansprakelijkheid voor de opdrachtuitvoerder, voor zover het betreft de feitelijke wijze van uitvoeren van de opdracht onder leiding en toezicht van opdrachtgever. 

5. In onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer geschiedt de uitvoering van de opdracht daarvan in het bedrijf, extern of op het werkterrein van opdrachtgever. Indien en voor zover dit voor een goede uitvoering van de opdracht verlangd kan worden, dient opdrachtgever de opdrachtuitvoerder, kantoorruimte en de bijbehorende faciliteiten, zoals deze door opdrachtnemer wenselijk worden geacht, ter beschikking te stellen.

6. Na het uitvoeren van een Werving & Selectieopdracht zal een evaluatie plaatsvinden tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Ook zal na een Werving & Selectieopdracht een evaluatie plaatsvinden tussen opdrachtnemer en opdrachtuitvoerder. Bij tijdelijk inhuur zal geregeld contact zijn tussen opdrachtnemer en opdrachtgever en tussen opdrachtnemer en opdrachtuitvoerder.

 

Artikel 5        Uitvoeringstermijn opdracht/overeenkomst

1. In de opdracht die wordt aangegaan tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waarbij opdrachtnemer zich jegens opdrachtgever inspant een opdrachtuitvoerder voor te dragen en/of te bemiddelen naar opdrachtgever ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden of het geven van adviezen, zal de uitvoeringstermijn door opdrachtnemer in overleg met de opdrachtgever worden bepaald. De uitvoeringstermijn vangt aan zodra de opdrachtgever zijn/haar akkoord heeft gegeven op de offerte. Indien er reeds een overeenkomst ligt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer gaat de uitvoeringstermijn in vanaf de datum dat de schriftelijk uitvraag is gesteld door opdrachtgever aan opdrachtnemer. In beide situaties geldt dat alle naar het oordeel van opdrachtnemer eventueel benodigde gegevens aan haar zijn verstrekt.

2. Mocht de uitvoeringstermijn overschreden zijn en opdrachtnemer toch nog een opdrachtuitvoerder willen voordragen, dan zal opdrachtnemer hierover in overleg treden met opdrachtgever. Opdrachtgever is niet verplicht de na de overschrijding van de uitvoeringstermijn voorgestelde opdrachtuitvoerders mee te nemen in de procedure.

3. Bij de overschrijding van de afgesproken uitvoeringstermijn is opdrachtgever gerechtigd de betreffende opdracht te annuleren, mits opdrachtgever hiervan schriftelijk aan opdrachtnemer kennis geeft, onverminderd het recht van opdrachtnemer om binnen 2 (zegge: twee) weken na ontvangst van voornoemde kennisgeving alsnog te presteren. Opdrachtgever kan vorderen dat opdrachtnemer omgaand uitspraak doet of zij al of niet van dit recht gebruik wenst te maken. Overschrijding van de uitvoeringstermijn door opdrachtnemer ontslaat opdrachtgever nimmer van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en zal opdrachtgever evenmin het recht geven schadevergoeding te vorderen.

 

Artikel 6   Wijziging opdracht/overeenkomst, c.q. meer-/minderwerk

1. De opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed, indien partijen tussentijds overeenkomen de aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en/of de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit te breiden of te wijzigen.

2. Indien een tussentijdse wijziging in de opdracht of opdrachtuitvoering het overeengekomen tarief/vergoeding of de kostenvergoedingen beïnvloedt, zal opdrachtnemer dit opdrachtgever zo spoedig mogelijk melden. De opdracht zal vervolgens conform het gewijzigde tarief/vergoeding uitgevoerd worden.

3. Indien opdrachtgever opdracht geeft tot meer-/minderwerk aan opdrachtnemer dient dit schriftelijk door opdrachtgever te worden bevestigd, onverminderd het recht van opdrachtnemer om niet schriftelijk opgedragen meerwerk bij opdrachtgever in rekening te brengen. 

 

Artikel 7       Verlenging en (tussentijdse) beëindiging opdracht/overeenkomst

1. Indien in de overeenkomst een looptijd is opgenomen wordt de overeenkomst na ommekomst van de overeengekomen looptijd van rechtswege beëindigd, tenzij partijen het einde van de contractperiode anderszins schriftelijk overeenkomen. De verlengde overeenkomst wordt onder dezelfde voorwaarden voortgezet, tenzij daarvan door partijen schriftelijk is afgeweken. Indien later aangegeven zullen partijen zich maximaal inspannen om de verlenging alsnog mogelijk te maken. Bij een outplacementtraject eindigt de overeenkomst na de looptijd niet van rechtswege. Deze dient door opdrachtgever 1 (zegge: één) maand vóór het einde van de contractperiode schriftelijk opgezegd te worden, anders wordt deze stilzwijgend verlengd.

2. De opdrachtgever kan de overeenkomst niet tussentijds opzeggen.

3. De opdrachtgever kan de overeenkomst van een outplacementtraject en een PPA niet tussentijds opzeggen.

4. Opdrachtnemer is bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten, dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, één en ander onverminderd het recht van opdrachtnemer om indien van toepassing schadevergoeding te vorderen of vorderingen direct op te eisen van opdrachtgever in de volgende gevallen:

- Na het sluiten van de overeenkomst aan opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden geven opdrachtnemer goede grond te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen;

- Indien opdrachtnemer de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst gevraagd heeft zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.

5. In afwijking van artikel 7.1, 7.2 en 7.3 eindigt de overeenkomst met onmiddellijke ingang:

- Door overlijden van de wederpartij of persoon die begeleidt wordt in een outplacementtraject of PPA;

- Met wederzijds goedvinden;

- Door faillietverklaring dan wel surséance van betaling van de wederpartij;

- Door het staken van de bedrijfsvoering van de wederpartij;

- Door algehele vacaturestop of intern ingevuld worden van een vacature bij opdrachtgever;

- Ingeval de wederpartij zijn verplichtingen uit deze overeenkomst niet nakomt en niet, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand, zijn verplichtingen binnen 14 (zegge: veertien) dagen na verzending van deze aanmaning alsnog nakomt.

 

Artikel 8       Garantieregeling Werving & Selectie

1. Indien de arbeidsovereenkomst van opdrachtuitvoerder binnen de in de arbeidsovereenkomst afgesproken proeftijd wordt beëindigd door opdrachtgever of opdrachtuitvoerder zal opdrachtnemer kosteloos een nieuwe Werving & Selectie opdracht opstarten, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen. Mocht het opdrachtnemer niet lukken om binnen 3 (zegge: drie) maanden een nieuwe kandidaat te vinden dan stort opdrachtnemer 25% van de ontvangen fee terug, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.

2. Artikel 8.1. geldt alleen als:

- De opdrachtgever binnen 7 (zegge: zeven) dagen na opzeggen door opdrachtuitvoerder, opdrachtnemer hiervan schriftelijk op de hoogte stelt;

- De opzegging niet het gevolg is van wijzigen of niet nakomen van de arbeidsovereenkomst door opdrachtgever;

- De essentiële kenmerken van de functie niet zijn gewijzigd;

- De beëindiging van de arbeidsovereenkomst niet het gevolg is van afvloeiing, reorganisatie, fusie of overname;

- De opdrachtgever alle door opdrachtnemer gefactureerde bedragen betaald heeft;

- De voorwaarden zoals in deze Algemene Voorwaarden beschreven door opdrachtgever zijn nagekomen.

 

Artikel 9       Tijdelijke inhuur

1. Bij tijdelijke inhuur kan opdrachtgever kiezen uit uitzenden, detacheren of ZZP. Tevens wordt besproken hoeveel uur en hoelang opdrachtgever een opdrachtuitvoerder wil inhuren en of opdrachtgever de intentie heeft opdrachtuitvoerder na de inhuurperiode in vaste dienst te nemen of dat opdrachtgever alleen tijdelijk een opdrachtuitvoerder nodig heeft. Dit laatste is van belang voor de op dat moment geldende ketenregeling (o.a. aantal tijdelijke arbeidscontracten dat een opdrachtuitvoerder mag hebben in een bepaalde periode). Voor tijdelijke inhuur werkt opdrachtnemer samen met een Payroll organisatie die bij uitzenden en detacheren het formele werkgeverschap overneemt en dus juridisch werkgever wordt van opdrachtuitvoerder. Zij verzorgen ook alle administratieve werkzaamheden die te maken hebben met de inhuur van tijdelijk personeel, zoals de inlenersovereenkomst voor opdrachtgever, arbeidscontract van opdrachtuitvoerder, facturering naar opdrachtgever en overige aanverwante zaken. Opdrachtgever ontvangt dan ook via deze Payroll organisatie een inlenersovereenkomst waar alle gemaakte afspraken, informatie en voorwaarden omtrent de inhuur in worden vermeld. Indien opdrachtgever een ZZP’er inhuurt verzorgt de Payroll organisatie ook alle administratieve werkzaamheden, zoals de bemiddelingsovereenkomst tussen opdrachtgever en de Payroll organisatie (namens opdrachtnemer), de overeenkomst van opdracht tussen de opdrachtgever en de opdrachtuitvoerder, facturering en overige aanverwante zaken.

2. De opdrachtnemer zal zich te allen tijde inspannen om opdrachtgever vooraf, maar ook gedurende de inhuurperiode van een zo goed mogelijk advies te voorzien en indien nodig zal opdrachtnemer hierover advies inwinnen bij de Payroll organisatie. Aan dit advies kunnen geen rechten worden ontleend en opdrachtnemer is nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijk gemaakte keuzes van opdrachtgever.

Alle gemaakte afspraken tussen partijen met betrekking tot het inhuren van een opdrachtuitvoerder (o.a. de duur, tarief, uren, type contract en overige aanverwante zaken) dienen schriftelijk bevestigd te worden. Opdrachtnemer zal deze afspraken schriftelijk bevestigen aan de Payroll organisatie, zodat de overeenkomsten voor opdrachtgever en opdrachtuitvoerder in orde gemaakt kunnen worden. Ook eventuele wijzigingen dienen schriftelijk bevestigd te worden tussen partijen. Hierbij kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een wijziging niet mogelijk is, dat het uurtarief voor opdrachtgever verhoogd moet worden of dat opdrachtgever een vergoeding verschuldigd is aan opdrachtnemer. Hierover zal opdrachtnemer altijd contact opnemen met opdrachtgever en indien nodig zal opdrachtnemer advies inwinnen bij de Payroll organisatie. Eventuele wijzigingen zullen door opdrachtnemer ook schriftelijk bevestigd worden aan de Payroll organisatie. Opdrachtnemer opereert als intermediair tussen opdrachtgever en de Payroll organisatie.

3. De Payroll organisatie is aangesloten bij de branchevereniging Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU) en is NEN-4400-1 gecertificeerd door de Stichting Normering Arbeid (SNA). Ze volgen dus voor uitzenden en detacheren de meest recente NBBU CAO voor Uitzendkrachten. Het is mogelijk dat opdrachtgever hiervan positief afwijkt door voorwaarden van hun eigen op dat moment geldende CAO toe te passen. Dit zal in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer worden bepaald. Tevens volgt de Payroll organisatie de op dat moment geldende, door de overheid vastgestelde, wet- en regelgeving.

 

Artikel 10       Aantrekken of in dienst nemen opdrachtuitvoerders

1. Bij tijdelijke inhuur kan opdrachtgever opdrachtuitvoerder na 1040 gewerkte uren kosteloos overnemen. Indien opdrachtgever opdrachtuitvoerder eerder in dienst neemt zal 30% van het laatstelijk geldende opdrachtgevers uurtarief voor de betrokken opdrachtuitvoerder vermenigvuldigt met de resterende uren tot maximaal 1040 uur in rekening worden gebracht. Over de vergoeding wordt omzetbelasting in rekening gebracht. De opdrachtgever is deze vergoeding ook verschuldigd indien opdrachtuitvoerder binnen 12 (zegge: twaalf) maanden nadat de terbeschikkingstelling aan opdrachtgever is geëindigd, rechtstreeks of via derden bij opdrachtgever solliciteert, of indien opdrachtgever opdrachtuitvoerder binnen 12 (zegge: twaalf) maanden nadat de terbeschikkingstelling aan opdrachtgever is geëindigd rechtstreeks of via derden benadert, en opdrachtgever naar aanleiding daarvan met opdrachtuitvoerder een arbeidsrelatie aangaat, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.

2. De opdrachtgever verbindt zich om geen door opdrachtnemer schriftelijk voorgestelde opdrachtuitvoerders zonder dat dit resulteerde in een opdracht waarbij opdrachtuitvoerder zou worden ingezet in dienst te nemen, in te huren of op een andere manier een samenwerking aan te gaan buiten opdrachtnemer om en voor zich te laten werken binnen 12 (zegge: twaalf) maanden, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen. De 12 (zegge: twaalf) maanden gaan in vanaf het moment dat de opdrachtuitvoerder voor het eerst schriftelijk is voorgesteld bij opdrachtgever, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen. De opdrachtgever en opdrachtuitvoerder mogen gedurende die 12 (zegge: twaalf) maanden niet zonder tussenkomst van opdrachtnemer een arbeidsrelatie met elkaar tot stand brengen. Indien opdrachtgever binnen 12 maanden toch een opdrachtuitvoerder in dienst neemt of op een andere manier een samenwerking aangaat met een opdrachtuitvoerder, wordt bij Werving & Selectie de afgesproken bemiddelingsfee in rekening gebracht en wordt bij inhuur de totale misgelopen omzet voor de eerder afgesproken uren en inhuurperiode in rekening gebracht, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.

3. De opdrachtgever verbindt zich om geen opdrachtuitvoerder wiens arbeidsovereenkomst is beëindigd, zoals opgenomen in artikel 8, in dienst te nemen buiten opdrachtnemer om en voor zich te laten werken binnen 12 (zegge: twaalf) maanden na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.  Op het moment dat opdrachtgever binnen 12 (zegge: twaalf) maanden opdrachtuitvoerder in dienst neemt of op een andere manier een samenwerking aangaat en er bemiddelingsfee is teruggestort, zal deze bemiddelingsfee opnieuw in rekening worden gebracht, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.

4. De opdrachtgever verbindt zich om opdrachtnemer schriftelijk op de hoogte te stellen indien een eerder schriftelijk voorgestelde, ingehuurde of werkzame opdrachtuitvoerder binnen 12 (zegge: twaalf) maanden rechtstreeks of via derden bij opdrachtgever solliciteert.

 

Artikel 11      Intellectuele eigendom

1. Onverminderd het bepaalde in artikel 12 (geheimhouding en privacy) behoudt opdrachtnemer zich alle intellectuele en industriële eigendomsrechten voor die bij het uitvoeren van de opdracht door of vanwege opdrachtnemer zijn ontwikkeld of reeds voorheen door of vanwege haar waren ontwikkeld, ook indien de voor intellectuele eigendom vatbare zaken als aparte post, in de offerte, in het aanbod of de factuur zijn vermeld.

2. Modellen, technieken, instrumenten, waaronder ook software, die zijn gebruikt voor de uitvoering van de opdrachten, zijn en blijven eigendom van opdrachtnemer. Openbaarmaking kan derhalve alleen geschieden na verkregen toestemming van opdrachtnemer. De opdrachtgever heeft uiteraard het recht de stukken te vermenigvuldigen voor gebruik in zijn eigen organisatie, voor zover passend binnen het doel van de opdracht. Ingeval van tussentijdse beëindiging van de opdracht, is het voorgaande van overeenkomstige toepassing.

3. Opdrachtnemer behoudt zich tevens het recht voor de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, onder de nadrukkelijke voorwaarde dat hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

 

Artikel 12      Geheimhouding en Privacy

1. Partijen zijn jegens elkaar verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke en vertrouwelijk te achten informatie die zij hebben verkregen van elkaar. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Deze verplichting geldt zowel gedurende de looptijd van de overeenkomst als na de beëindiging daarvan.

2. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van opdrachtgever jegens derden. Opdrachtnemer zal in het kader van de opdracht alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen ter bescherming van de belangen van opdrachtgever.

De opdrachtgever zal zonder toestemming van opdrachtnemer aan derden geen mededelingen doen over de aanpak van opdrachtnemer, haar werkwijze en dergelijke.

3. Partijen behandelen persoonsgegevens van de opdrachtuitvoerders die hen in het kader van de terbeschikkingstelling zijn verstrekt vertrouwelijk. Zij verwerken de persoonsgegevens in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) en overige relevante privacywetgeving. Partijen nemen de bescherming van gegevens serieus en nemen passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. 

 

Artikel 13      Tarieven

1. Bij inhuur wordt de vergoeding voor opdrachtnemer berekend door het uurtarief (dat is overeengekomen met opdrachtgever) voor de ingezette opdrachtuitvoerder te vermenigvuldigen met het aantal uren dat opdrachtuitvoerder is ingezet voor het verrichten van de opdracht. Alle door opdrachtnemer gehanteerde tarieven luiden exclusief omzetbelasting, reis-, verblijf- en onkostenvergoedingen en eventuele transitievergoeding. Het uurtarief voor de ingezette opdrachtuitvoerder wordt gebaseerd op o.a. functie, inschaling, type contract (uitzenden, detacheren of ZZP), duur van contract, pensioenopbouw en overige voorwaarden die gelden in de CAO van opdrachtgever zoals bijvoorbeeld ADV of indien van toepassing toeslagen, waarbij opdrachtgever alleen het vooraf overeengekomen uurtarief betaalt en ziekte, verlofuren, kort verzuim, bijzonder verlof en feestdagen worden niet gefactureerd, tenzij anders overeengekomen.  

2. Bij inhuur zijn de tarieven in een overeenkomst vastgelegd. Een tussentijdse verandering ten gevolge van wettelijke maatregelen en/of wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden en kosten die opdrachtnemer noodzaakt tot tariefsaanpassing of aanpassing van andere in lid 1 genoemde (kosten)vergoedingen, zal worden doorberekend. Van tariefwijziging wordt opdrachtgever schriftelijk een maand vantevoren in kennis gesteld. 

3. Bij inhuur worden de reiskosten voor woon/werk verkeer voor opdrachtuitvoerders vergoed op basis van de op dat moment geldende CAO of andere bedrijfsregeling van opdrachtgever. De reiskosten zullen conform deze geldende CAO of andere bedrijfsregeling aan opdrachtgever worden doorberekend. Dit geldt ook voor overige kostenvergoedingen waar opdrachtuitvoerder recht op heeft. Deze zullen conform de geldende CAO of andere bedrijfsregeling van opdrachtgever worden doorberekend aan opdrachtgever. Bij inhuur van ZZP wordt dit met opdrachtgever vooraf afgestemd. 

4. Bij inhuur zijn de kosten verband houdende met een aan opdrachtuitvoerder verschuldigde transitie- en/of billijke vergoeding, dan wel een gelijkwaardige voorziening in de zin van artikel 7:673 BW e.v. niet verdisconteerd in het uurtarief en zullen, indien opdrachtgever opdrachtuitvoerder niet overneemt, volgens het afgesproken tarief aan opdrachtgever in rekening worden gebracht.

5. Bij het vervullen van een Werving & Selectie opdracht van een door opdrachtnemer –na offerte of overeenkomst- voorgestelde opdrachtuitvoerder, wordt een bemiddelingsfee gehanteerd. Deze bemiddelingsfee is exclusief omzetbelasting en wordt berekend op basis van marktconforme tarieven en is een percentage van het bruto jaarsalaris van de kandidaat. Indien het dienstverband voor minder dan een jaar wordt aangegaan wordt de fee wel berekend over een heel jaar (12 maanden). Het bruto jaarsalaris wordt berekent op basis van een fulltime dienstverband, ongeacht of de opdrachtuitvoerder fulltime of parttime werkt, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen. Het bruto jaarsalaris is het tussen opdrachtuitvoerder en opdrachtgever afgesproken bruto maandsalaris inclusief vakantiegeld en aangevuld met bijvoorbeeld een bonus, tantième of winstdeling, eindejaarsuitkering, 13e maand, tekenbonus, vaste representatievergoedingen, een ter beschikking gestelde auto en overige emolumenten. Deze emolumenten zijn per opdrachtgever verschillend en worden alleen meegeteld bij het bruto jaarsalaris als opdrachtgever deze emolumenten verstrekt.

6. De opdrachtnemer mag de bemiddelingsfee verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan opdrachtnemer, dat in redelijkheid niet van opdrachtnemer mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen de oorspronkelijk overeengekomen bemiddelingsfee. Dit zal in onderling overleg tussen opdrachtnemer en opdrachtgever geschieden. Na overleg zal opdrachtnemer de verhoging van de bemiddelingsfee schriftelijk bevestigen.

7. De opdrachtgever is gehouden om binnen 14 (zegge: veertien) dagen na een daartoe gedaan verzoek aan opdrachtnemer de gegevens te verstrekken betreffende het bruto jaarsalaris en de startdatum van de door opdrachtnemer geselecteerde opdrachtuitvoerder. Indien opdrachtgever niet tijdig, onvoldoende of onjuiste gegevens verstrekt, is opdrachtnemer gerechtigd de hoogte van het bruto jaarsalaris en de startdatum te schatten en conform die schatting te factureren. De opdrachtnemer zal na 14 (zegge: veertien) dagen altijd nog een schriftelijke herinnering sturen of om meer informatie vragen aan opdrachtgever alvorens zelf een schatting te maken. Blijft informatie dan nog altijd uit, onvoldoende of onjuist, dan zal opdrachtnemer de hoogte van het bruto jaarsalaris en de startdatum schatten en conform die schatting factureren.

8. De opdrachtgever is, buiten de bemiddelingsfee bij een succesvolle Werving & Selectie opdracht, geen kosten ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst aan opdrachtnemer verschuldigd, behoudens hetgeen overeengekomen is in de Algemene Voorwaarden of uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.

9. Bij het vervullen van een outplacementtraject of een Persoonlijke Profiel Analyse (PPA) wordt vooraf met opdrachtgever een vastgesteld bedrag afgesproken. Dit bedrag is exclusief omzetbelasting.

10. Onverminderd het bepaalde in de overeenkomst is opdrachtnemer gerechtigd jaarlijks per 1 januari haar prijzen en tarieven aan te passen volgens het CPI consumentenprijsindexcijfer alle huishoudens (2000=100), zoals gepubliceerd door het CBS, gebaseerd op de jaar-op-jaar methode.

 

Artikel 14      Facturering, betaling & reclames

1. Betaling van de vergoeding voor tijdelijke inhuur geschiedt op basis van maandelijkse facturering. Opdrachtgever ontvangt een specificatie van de door opdrachtuitvoerder gewerkte uren. Opdrachtnemer werkt samen met een Payroll organisatie die de facturering verzorgt voor opdrachtnemer. Betalingen dienen te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum zoals aangegeven in de overeenkomst van de Payroll organisatie, tenzij anders aangegeven in de overeenkomst.

2. Bij Werving & Selectie factureert opdrachtnemer aan opdrachtgever op de startdatum van de opdrachtuitvoerder, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.

3. Bij outplacementtrajecten factureert opdrachtnemer 100% vooraf aan opdrachtgever en bij een Persoonlijke Profiel Analyse factureert opdrachtnemer aan opdrachtgever na ontvangst van de rapportage. 

4. Betalingen dienen te geschieden binnen 14 (zegge: veertien) dagen na factuurdatum, tenzij partijen uitdrukkelijk anders schriftelijk zijn overeengekomen.  

5. Na het verstrijken van 14 (zegge: veertien) dagen na de factuurdatum is opdrachtgever in verzuim, zonder dat ingebrekestelling is vereist. Bij niet tijdige betaling is opdrachtgever vanaf het moment van verzuim tot aan de dag der algehele voldoening een rentevergoeding verschuldigd van 1 % (zegge: één procent) per kalendermaand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geldt. Hierbij wordt een gedeelte van een maand voor een volle maand gerekend. Dit geldt voor alle kosten die opdrachtnemer normaal in rekening brengt aan opdrachtgever. Daarnaast is opdrachtnemer gerechtigd administratiekosten in rekening te brengen.

6. Voorts is opdrachtgever, vanaf het moment dat hij in verzuim is ter zake van enige uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen, gehouden zowel de gerechtelijke als buitengerechtelijke incassokosten te vergoeden, welke kosten ten minste 15% (zegge: vijftien procent) van de verschuldigde som zullen bedragen, met een minimum van € 150,00 (zegge: honderd vijftig euro). Indien de opdracht is verstrekt door meer dan één opdrachtgever, zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen zoals in dit artikel aangegeven (ongeacht de tenaamstelling van de overeenkomst).

7. Al hetgeen dat door opdrachtgever wordt voldaan, strekt steeds ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van de opeisbare facturen die het langst open staan, zulks ongeacht hetgeen de opdrachtgever omtrent de betaling vermeldt.

8. Ingeval van surseance van betaling, faillissement, liquidatie of insolventie van opdrachtgever, zal elke vordering op opdrachtgever direct opeisbaar zijn.

9. Uit de overeenkomst voortvloeiende betalingsverplichtingen zijn niet vatbaar voor compensatie. 

10. Reclames tegen facturen dienen binnen 8 (zegge: acht) dagen na factuurdatum schriftelijk aan opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt, zulks op straffe van verval van alle rechten. Ingeval van reclames inzake verborgen gebreken dienen deze binnen 8 (zegge: acht) dagen na het constateren schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar te zijn gemaakt. Eventuele reclames schorten de betalingsplicht van de opdrachtgever niet op. 


Artikel 15      Aansprakelijkheid

1. Opdrachtnemer neemt met de overeenkomst een inspanningsverbintenis op zich en geeft derhalve geen garantie omtrent de resultaten van de opdracht. 

2. Opdrachtnemer spant zich in om een geschikte opdrachtuitvoerder te vinden, doch verstrekt geen enkele garantie met  betrekking tot de geschiktheid van de voorgestelde opdrachtuitvoerder. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het nagaan van referenties van opdrachtuitvoerder (inclusief de controle betreffende behaalde diploma’s en dergelijke) en dient zichzelf van de geschiktheid van opdrachtuitvoerder te overtuigen alvorens een door opdrachtnemer geïntroduceerde opdrachtuitvoerder in dienst te nemen.

3. Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele schade en/of verliezen, welke door de door opdrachtnemer ingezette opdrachtuitvoerders worden veroorzaakt aan opdrachtgever of aan derden. Onder schade en/of verliezen wordt onder meer verstaan schade aan het desbetreffende werk/project en/of eigendommen van opdrachtgever of derden, gevolgschade, schade aan personen en overige directe en indirecte schade.

4. Opdrachtnemer is evenmin aansprakelijk voor eventuele verbintenissen die opdrachtuitvoerders van opdrachtnemer zijn aangegaan of welke op andere wijze door hun toedoen zijn ontstaan jegens opdrachtgever of jegens derden. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen aanspraken van deze derden.

5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade van mogelijke vorderingen van verrichte werkzaamheden door aan opdrachtgever ter beschikking gestelde opdrachtuitvoerders. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer dan ook van mogelijke vorderingen van het aan opdrachtgever ter beschikking gesteld personeel en/of derden.

6. Opdrachtgever dient een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor het handelen en nalaten van aan opdrachtgever ter beschikking gestelde opdrachtuitvoerders, waarvan de kosten niet doorberekend zullen worden aan opdrachtnemer.

7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn.

8. Opdrachtgever is aansprakelijk voor de in verband met de onderhavige overeenkomst op haar rustende verplichtingen ter zake van afdracht van premies dan wel loonbelasting uit hoofde van sociale verzekerings- en belastingwetgeving. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen aanspraken ter zake. Opdrachtnemer is aansprakelijk voor de in verband met de onderhavige overeenkomst op haar rustende verplichtingen ter zake van afdracht van premies dan wel loonbelasting uit hoofde van sociale verzekerings- en belastingwetgeving. Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever tegen aanspraken ter zake. Voor tijdelijke inhuur werkt opdrachtnemer samen met een Payroll organisatie. Zij volgen de NNBU CAO en zijn NEN-4400-1 gecertificeerd. Het lidmaatschap van de NBBU en NEN-4400-1 certificering (SNA keurmerk) tezamen, vormen een herkenbaar keurmerk dat de kwaliteit waarborgt en de inlenersaansprakelijkheid voor opdrachtgever tot een minimum beperkt. 

 

Artikel 16      Overmacht/wanprestatie

1. Storingen in het bedrijf van opdrachtnemer ten gevolge van overmacht, (als zodanig o.a. zullen gelden: ziekte, oorlog, onlusten, overstroming, respectievelijk beperking of stopzetting van de leveringen door openbare nutsbedrijven, brand en andere onvoorziene omstandigheden,) ontslaan opdrachtnemer van het nakomen van de  overeengekomen termijn of van de uitvoeringsplicht, zonder dat de opdrachtgever uit dien hoofde enig recht of vergoeding van kosten, schaden of interessen kan doen gelden.

2. Ingeval van overmacht zal opdrachtnemer daarvan onverwijld mededeling doen aan opdrachtgever, en zal opdrachtgever na ontvangst van de mededeling gedurende 8 (zegge: acht) dagen het recht hebben de opdracht schriftelijk te annuleren.

 

Artikel 17      Toepasselijk recht en geschillen

1. Op deze overeenkomst is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

2. Alle geschillen welke tussen partijen mochten ontstaan, van welke aard dan ook, waaronder ook begrepen welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waarin de hoofdvestiging van opdrachtnemer is gevestigd, tenzij het betreft de kwesties waarin enkel de Kantonrechter van de opdrachtgever bevoegd is. Naar keuze van opdrachtnemer kan van deze bevoegdheidsclausule worden afgeweken.

 

Artikel 18      Slotbepaling

De voorwaarden of gemaakte afspraken worden in de overeenkomst/opdrachtbevestiging nader omschreven. Indien de gemaakte afspraken in de overeenkomst/opdrachtbevestiging in strijd zijn met de Algemene Voorwaarden, dan gelden de Algemene Voorwaarden.

 

Artikel 19      Wijzigingen

Deze Algemene Voorwaarden treden in werking op 26 januari 2023 en vervangen daarmee alle eerdere Algemene Voorwaarden van opdrachtnemer. Alle Algemene Voorwaarden die eerder gepubliceerd zijn, zijn niet van toepassing op overeenkomsten gesloten na 26 januari 2023. De opdrachtnemer behoudt zich het recht deze Algemene Voorwaarden te wijzigen.

 

Correspondentie

Alle correspondentie op basis van deze  Algemene Voorwaarden vindt plaats met  de opdrachtnemer, zijnde LiChiq Staff, Raadhuisstraat 48, 6129 CE Urmond, Nederland.

 

Algemene Voorwaarden LiChiq Staff, 26 januari 2023, versie 5